Professional Documents
Culture Documents
1.Bevezető
Az előzőek ellenére a vállalkozók közül sokan nem tartják igazán fontosnak az üzleti terv
készítést, az üzleti terv cégirányítási eszközként való alkalmazását. Alábecsülik annak
jelentőségét, hogy a szakmailag megalapozott üzleti terv rendkívüli előnyöket nyújt a
vállalkozásnak.
1
Ahhoz, hogy az üzleti terv, mint a cégirányítás hatásos eszköze a kis-és
középvállalkozások körében egyre jobban elterjedjen, és szakmai tartalma megfelelő a
következő hasznos tanácsok megfontolása és alkalmazása ajánlott:.
Amikor a vállalkozás az üzleti terv alkalmazásáról dönt, akkor ajánlott figyelembe venni a
terv három célját. Az üzleti terv először és elsősorban olyan terv, amelyben a
cégfejlődésével kapcsolatos üzleti elképzelések számszerűsített tervelőirányzatai
szerepelnek.
Másodszor az üzleti terv eszköz arra, hogy visszatekintsünk a múltra, vagyis a vállalkozó
időről időre követheti, értékelheti az üzleti folyamatokat és azok együttes hatását. A terv
harmadik célja, ami legtöbbünknek elsőként jut az eszébe, a pénzszerzés.
2
2.2 A jó üzleti terv funkció és tervinformáció tartalma
Aki üzleti tervet készít arra törekszik, hogy a vállalkozás igényének, valamint a hitelező
bank, a pályáztató és a befektető elvárásainak megfelelően állítsa össze azt a fontos
dokumentumot, amely meghatározza a cég működését és pénzszerzési esélyeit.
Hogy milyen legyen a jó terv tárgya az nagyon sok tényezőtől függ, amelyekből a
következők kiemelését tartom fontosnak: a cég fejlettségi szintje, a tervezési
információrendszer, az alkalmazott módszertan és a tervezés időtávja.
A rövidtávú üzleti tervekben általában a direktív jelleg érvényesül, mert a terv normatív és
determináló funkciók a meghatározók, míg a többi funkció kisebb mértékben tölti be
szerepét. A közép-és hosszabb távú terveknél általában az informatív és orientáló funkció
szerep dominál, ezért a cél a tájékoztatás és iránymutatás.
3
A céltudatos irányítás megvalósítása az üzleti tervvel akkor biztosítható, ha a
tervinformációk megfelelnek a következő tartalmi szempontoknak.
Az időbeli ütemezés: Az üzleti tervben meg kell tervezni az üzleti folyamatok változásait
úgy, hogy a végrehajtás időbeli összhangja biztosított legyen.
A vállalkozás jövőre vonatkozó elhatározása csak akkor érdemli meg valóban a „terv”„
nevet, ha a cégvezetés azt- magára és másokra- kötelezőnek tartja. Ellenkező esetben a
tervnek nevezett „valami” csupán elképzelés, jámbor óhaj, naiv reménykedés, amely az
üzleti életben a sikertelenséghez vezet.
Ahhoz, hogy valóban a folyamat végtermékeként jó terv készüljön, nagyon fontos még a
termékek és szolgáltatások piaci helyzetének piackutatásra alapozott tervezése, az
erőforrások, kockázatok és lehetőségek számbavétele és a pénzügyi pozíció
megtervezése.