Idén Románia lakossága kevesebbet fogyasztott

2011. december 19. 21:46 (hétfő) /

Románia lakosságának több mint 70%-a idén kevesebbet fogyasztott, illetve olcsóbb termékeket vásárolt a gazdasági válság hatására – áll a Mednet Marketing Research Center által készített tanulmányban.

Mindamellett, hogy 2011. február–december között a februári 53,2 százalékról decemberre 42,8 százalékra csökkent azok aránya, akik úgy értékelik, hogy nagy és nagyon nagy mértékben érintette őket a válság, a tanulmány rámutat, hogy a válságot továbbra is érzékelik a hétköznapokban – áll a Mednet közleményében.

A megkérdezettek a válságnak a családjaikra tett hatását a következőkben jelölték meg: áremelkedés (59%), bér- és jövedelemcsökkenés (47,9%), a munkahely elvesztése (18,6%), a hitelrészletek növekedése a lej értéktelenedése miatt (15%), illetve a fizetésen kívüli juttatások elvesztése vagy csökkenése (13,8%).

A gazdasági válság úgyszintén befolyásolja a románok vásárlási szokásait. Ilyen értelemben a tanulmány rávilágít, hogy – bár a vásárlási szokásaikat megváltoztatók rétege egyik évről a másikra viszonylag stabil (22,5% 2011-ben, szemben a 2010-es 22,8%-kal) – 72,2 százalékuk csökkentette fogyasztását, vagy olcsóbb termékeket vásárolt: 46,3% ugyanolyan termékeket vásárolt, de kisebb mennyiségben, 10% olcsóbb termékeket vásárolt, de ugyanolyan mennyiségben, 15,9% olcsóbb és kevesebb terméket vásárolt.

A tanulmányt Bukarest és a 100 000-nél nagyobb lakosságú városok viszonylatában végezték reprezentatív mintán 2011. december 7–12. között.

A Mednet Marketing Research Center 2000 óta van jelen a piackutatás területén, tagja az ESOMAR-nak (The World Association for Research Professionals) és a SORMA-nak (Román Marketing- és Közvélemény-kutató Társaság).

(Mediafax)

Hozzászólások